Модуль 4
Мотива́ція (з лат. movere) — спонукання до дії; динамічний процес фізіологічного та
психологічного плану, керуючий поведінкою людини, який визначає її
організованість, активність і стійкість; здатність людини діяльно задовольняти
свої потреби. (Вікіпедія).
Головні питання мотивації "Навіщо?", "Для чого?" Кожен виконавець в процесі роботи має дати відповіді на ці запитання, які були поставленні на початку завдання.
Всім відомо,
що проектна діяльність базується на засадах
особистісно орієнтованого навчання. Тому мотиви цієї діяльності мають
співпадати з бажаннями учнів, їх інтересами, віковими та психологічними особливостями.
Працюючи над
тим чи іншим проектом, діти можуть ставити перед собою різну мету: задоволення
власної матеріальної чи пізнавальної потреби,
право на самостійність та інтелектуальну свободу; випробування своїх сил у новому
виді діяльності.
Проектна
діяльність вчить дітей адаптуватися в новому соціальному навколишньому
середовищі, орієнтуватися нових умовах самовиявляти і самореалізовувати себе.
Мотиви дитячої
діяльності тісно пов’язані з педагогічними мотивами. Але вирішальне значення
мають мотиви і цілі учня. Спочатку вони зумовлюються задачами, які формулює
вчитель, а мотивом є ставлення дитини до задачі і мети, які визначає вчитель. В
подальшій роботі мотив формується тоді, коли учень шукає інформацію, аналізує
її, оцінює обставини, в яких знаходиться, і усвідомлює поставлену мету. В цей
час, коли учень працює самостійно в нього формується мотив до самостійної
діяльності.
Одним із
головних мотивів є пізнавальна діяльність. Пізнавальна діяльність у дітей не є
вродженою. Навчити дитину пізнавати повинен вчитель. Дуже добре це завдання
реалізовується в проектній діяльності. Важливо дитину навчити пізнавати . Тоді
знання стають дієвими , а дитина переживає радість духовного збагачення, хоча й
не розуміє цього. Саме проектна діяльність включає в себе пізнавальний мотив
учнів.
Підвищений інтерес
до завдань, до поставлених вчителем, є
ще одним мотивом проектної діяльності. Цей мотив формує здатність до
творчого вирішення проблеми. Психологи визначило, що інтерес є складною
психологічною структурою і є формою психічного зв’язку між потребами та способами їх задоволення. Інтерес
так як і пізнавальна діяльність формується вчителем, а не є вродженою.
Під час
проектної діяльності вчу дітей прогнозувати, що розвиває інтуїцію, аналітичні
здібності, допомагає планувати практичну
діяльність, прогнозувати результат; самовдосконалюватись – прагнення досягти
високої самооцінки. Ці мотиви є пізнавальними (внутрішнім спонуканням до дії).
Також при
роботі над проектами існують зовнішні мотиви.
Бажання виконати
роботу краще за інших - перфекціонізм.
Можливість керувати процесом - схильність
до лідерства. Внутрішнє бажання отримати гарну оцінку. Внутрішнє бажання
підвищити свій статус у групі однолітків – самоствердження. Почуття
відповідальності перед класом, вчителем.
Моє завдання
тактовно направляти мотиви учнів, допомагати їм у проектній діяльності, вчити адекватно
сприймати невдачі, виправляти помилки, створювати підґрунтя для успішного
перебігу роботи.
На основі зовнішнього і внутрішнього мотивів виникає одна головний мотив- бажання вчитися.
Робота над проектом має створювати атмосферу довіри та доброзичливості. Для цього використовую
вправи на зняття напруги. Тільки тоді, коли учні знайдуть
взаємопорозуміння з учителем, приймуть вчителя як помічника, робота дасть
результат. А діти матимуть бажання самостійно її виконувати. Кожен етап проекту
повинен наповнюватись такими методами та формами роботи, які найбільше подобаються учням. Це дозволить
їм ширше розкрити свої здібності. З своєї практики знаю, що найбільше школярам подобаються
групові форми роботи. В групі дитина відчує підтримку оточуючих
(своєї команди) і буде прагнути до кращих результатів для
того, щоб гідно виглядати серед інших.
Заключний етап проекту
має також закінчуватись на позитиві.
Комментариев нет:
Отправить комментарий